Balogh Csaba

A felsőfokú tanulmányaimat a Juhász Gyula Tanárképző (Szeged), matematika-testnevelés szakos hallgatójaként kezdtem meg. Főiskolai évek alatt a kemény tanulás, a küzdelmes testnevelés órák mellett a szórakozás-, a felettébb kikapcsolódás határait is megtanultam. A főiskolai hallgatói klubja és büféje működtetésében is jelentős részt vállaltam. Ebben az időszakban a hallgatói kötelességek mellett volt lehetőségem megtapasztalni a szervezői munka nehézségeit, s a munka által való pénzkereseti lehetőséget!
Főiskolás éveim közben alkalmam nyílt, hogy a zánkai gyermektáborban, mint tanár dolgozhassak. Nagyon sok tapasztalatot szereztem itt a pedagógusi pályámhoz, hiszen jóformán a gyerekekkel a nap 24 órájában össze voltunk zárva. (megj.: nem hiszem, hogy ártana a pedagógus-jelölt hallgatóknak a felsőoktatási tanulmányaik előtti egy éves „alkalmassági munka”. Lehet, hogy a tényleges pedagógus munkába már csak az kerülne, aki elhívatott ezzel a pályával.)
A főiskolán többnyire, a szakmánkhoz szükséges ismereteket, ill. gyakorlati képzést nyújtottak. Természetesen, mint egyéb területeken is előfordulhat, itt is találkoztam pedagógus tanárral, s csak oktató tanárral. Ezek alapján is nevelődtem, hogy milyen pedagógusként tanítsam a gyerekeket! Meggyőződésemmé vált, hogy az ismeretek átadása mellett még fontosabb, hogy az ember személyiségét fejlesszük. Ha a megfelelő irányba tereljük a diákjaink értékrendjét, akkor sokkal könnyebben fogadja el a tanulást!
A munkahelyeimen kapott feladatok teljes mértékben befolyásolták a tanulásommal való kapcsolatomat. A mai napig, szinte kihagyás nélkül tanulok: tanfolyam, tréning, továbbképzés, szakképzés, stb. Állíthatom, hogy ebben az időszakban folyamatosan a katedra mindkét oldalán jelen vagyok. A pedagógusi, oktatói munkám mellett a diák szemével is láthatom az oktatást.

A főiskolai tanulmányaim befejezésével 1988-ban elkezdtem pedagógusi munkámat a törökszentmiklósi Csikós József Általános Iskola tanáraként. Az itt töltött 2 év folyamán pályakezdőként nagyon sok segítséget kaptam az idősebb kollégáktól. Tanítottam matematikát és testnevelést, valamint a városi női kézilabda-csapat edzőjeként, ill. a városi asztalitenisz szakosztályában segítettem a sportélet eredményes munkáját. Még itt kezdtük el az egyik kollégámmal a számítástechnika szakkör bevezetését, s ennek eredményesebb oktatásáért elvégeztem a Szolnok megyei Pedagógiai intézet által szervezett számítástechnikai tanfolyamot. Ez az első tanfolyam, amin, mint felnőtt vettem részt, de itt még az általános iskoláskorúak oktatása érdekében.
Nem a rendszerváltás miatt, hanem a házasságkötésem miatt 1990-ben Devecserbe költöztem, mert itt kaptunk mindketten állást. Ezen a kis településen töltött 7 év jelentősen befolyásolta az életem további alakulását. Kezdetben szintén matematikát és testnevelést tanítottam, de a városban a sok roma származású gyermek miatt, a tanítás sokkal speciálisabb igényeket követelt. A 100 %-ban roma tanulókból álló osztály osztályfőnöki tevékenysége alapján, volt alkalmam a kisebbség kultúrájával, életvitelével találkozni, a hátrányos helyzetű gyermekek oktatását végezni.
A testnevelő tanárként kezdeményeztem a szereplést, s évente megszerveztem a „Kihívás Napja” Sportnapot az egész településre kiterjesztve.
A szakmai fejlődésem érdekében és az addigi Commodore típusú gépek mellett, a PC számítógépek megjelenése arra késztetett, hogy tanuljak tovább. A szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán, 1995 januárjában végeztem számítástechnikai szakos tanárként. Közben, az új ismeretekkel, s némi motivációval létrehoztuk, s megszerveztem a „Számítástechnika Oktatásért” Alapítvány működését. Pályázat segítségével kialakítottunk egy számítógépes termet, ahol a Gárdonyi Géza Általános iskola tanulói mellett a felnőttképzéssel is foglalkoztam.
Megszerveztem az esti órákra különböző tanfolyamokat: vállalkozóknak, orvosoknak, önkormányzat dolgozóinak, s egyéb érdeklődőknek. A tanfolyam résztvevőinek lakhelye, munkahelye túlnyúlt a település határain. Ezen időszak alatt nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem a felnőttek tanításában és tanulásában.
Az oktatótermünk számítástechnikai hálózatának kialakítása és működtetése miatt, jelentkeztem a keszthelyi Pannon Agrártudományi Egyetem által szervezett rendszergazdai tanfolyamára.

A képzést szervező a tanfolyam alatt jelezte, hogy számítanának rám, hogy a továbbiakban Náluk lennék alkalmazásban. 1996. december 1-től az egyetem Szaktanácsadási-, Továbbképzési és Informatikai Központjának (SZTIK) munkatársaként végeztem az oktatói és rendszergazdai feladataimat.
A feladataimnak, s az érdeklődési körömnek is megfelelően folyamatosan képeztem továbbra is magam. Megszereztem az OKJ-s képzésen a Rendszer-informatikus végzettséget, valamint elvégeztem a Távoktatási-Tutor képzést.
Tevékenyen részt vettem rendezvények, konferenciák lebonyolításában, a felnőttképzésben, tananyagfejlesztésben. Egyik jelentős tananyagkészítésünk, a „Nyitott Szakképzésért” Közalapítvány támogatásával a Gazdasági-informatikus e-learning-es tananyagának kidolgozása.
A felsőoktatási környezet megkövetelte, hogy tovább tanuljak. 2002-ben, a Veszprémi Egyetemen Informatika szakos középiskolai tanári végzettséget szereztem.
A felnőttoktatásban való részvételem mellett, a Keszthelyi Akadémia Alapítvány által alapított Gazdasági Középiskola oktatási tevékenységéből jelentősen kivettem a részem. A kezdetektől kezdve részese voltam az iskola tanulói állományának növelésére tett erőfeszítéseknek, a beiskolázás hatékonyságának növelésének, sikerességének. Érettségi utáni iskolarendszerű szakképzéssel foglalkozó iskolának 2000-től - az egyetemi munkaviszonyomat megtartva - az igazgatói feladatokat is elláttam. A közoktatási törvény által előírtaknak megfelelően, ill. a munkám eredményesebb végzése érdekében beiratkoztam a BME által indított zalaegerszegi kihelyezett Közoktatás-vezetői szakirányú képzésre, amelyet 2005-ben sikeresen fejeztem be.

2008 februárjától a BME APPI Felnőttoktatási szakértői szakán tanultam. 2010-ben sikeres államvizsgát tettem, s megkaptam a Felnőttoktatási szakértői diplomámat kiváló minősítéssel. Egyidejűleg megkaptam a Felnőttoktatási Szakértők Országos Egyesületének 4 modulból álló Mesterkurzus tanúsítványát, közben kértem a tagfelvételemet az egyesületbe. Az egyetemi csoporttársak gyakorlati tapasztalataiból is sokat tanulhattunk, így az elméleti ismeretek mellé az aktuális gyakorlati tapasztalatokat is megismerhettük!
A diplomamunkám témája az informatika és a pedagógusi tevékenységemhez is kapcsolódóan a „Két e-learning keretrendszerek összehasonlító elemzése” témában készítettem.
Az e-learning, mint korszerű oktatási módszer, mint a középiskolai oktatás egyik alternatív, kiegészítő lehetősége érdekel, kutatási munkámat ebbe az irányba tovább folytatom.
A keszthelyi Asbóth Sándor Térségi Középiskola, Szakiskola és Kollégium tanáraként és felnőttképzési vezetőjeként főbb tevékenységem az érettségi utáni informatika szakmacsoport kapcsán az OKJ-s képzés és a felnőttképzés fejlesztése. Telepítettem és jelenleg is üzemeltetek egy Moodle keretrendszerre épülő tananyagszervert, amely tapasztalataira építve egyre jobban szeretném tovább fejleszteni oktatási tevékenységemet.
A TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 „Képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” projektben tevékenykedtem, az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetését végeztem.
Több éven keresztül, az iskola pedagógusainak teljesítményértékelésében, elemzésében vettem részt.
2009-ben az Észak-zalai TISZK részére 15 db szakmai képzési programot akkreditáltattam és további 12 db OKJ-ben szereplő szakma képzési programját készítettem el. Az Asbóth Térségi Középiskola és tagintézményei részére, felnőttképzési vezetőként terveztem, szerveztem és részt vettem a képzési programok kidolgozásában, a felnőttképzési tanfolyamok lebonyolításában. Az iskola felnőttképzés rövid- és hosszú távú stratégiájának kidolgozását és fejlesztését végeztem.

Jelenleg a Budapesti Gazdasági Egyetemen (Gazdálkodási Kar, Zalaegerszeg) tanítok. A klasszikus informatikai tantárgyak mellett (Számítógép architektúrák, Operációs rendszerek, Hálózatok, Alkalmazások, Programozás), a gazdasági területhez kapcsolódó informatikai tantárgyak oktatásába is bekapcsolódom. Cisco Akadémia oktatójaként ITE és CCNA képzés oktatójaként is tevékenykedem. A Kar oktatási tevékenységét segítő CMS rendszer (Moodle) bevezetését, felügyeletét végzem, az előző munkahelyemen szerzett Blended-learning oktatási tevékenységem tapasztalatai alapján.

Összegezve: Az általános iskolai korosztálytól az egyetemi hallgatókon keresztül, a felnőttek oktatását egyaránt végeztem, végzem.
A hátrányos helyzetű, szerény képességű roma gyerekektől a képzett egyetemi hallgatókig, a munkanélküliektől a jól képzett felnőttekig terjedő oktatási tapasztalattal rendelkezem.
Szeretném az eddigi oktatási, szakmai ismereteimet, tapasztalataimat a képzési rendszerben sikerrel hasznosítani…

Balogh Csaba